Nya race både på hemma- och bortaplan

Sommaren rullar vidare och semestertider nalkas. Dock ingen semester i tävlandet, det är nu det är högkonjuktur i stora, fina lopp. Lopp som hittas över hela landet men just denna helg lite extra fint då det är dags för Obbola Challenge – teamets verkliga hemmatävling!

Obbola Challenge börjar verkligen sätta sig som en traditionell tävling på den norrländska MTB-kartan. Ett lopp som sorteras in under långlopp men som inte liknar många andra i genren. Sträckan, 45 km är förhållandevis kort i jämförelse med andra långlopp men vinnartiderna brukar ändå ligga just under 2 h vilket i sammanhanget är lång tävlingstid för den sträckan. Detta kan egentligen förklaras med ett ord; STIG! Få andra längre lopp har så stor andel stig som Obbola Challenge och dessutom är det mycket stökig stig det handlar om. Stenar, rötter, tvära svängar, broar, stenhällar och klapperstensfält är det åkarna ställs inför. Ett långlopp med XCO-karaktär skulle man kunna beskriva det som.
– Den fina, torra försommaren har varit snäll mot oss. Vi kan lova en bana som aldrig varit bättre, berättar tävlingsledaren Patrik Andersson och fortsätter;
– Vi har jobbat hårt de senaste veckorna och tror på ett kanonarrangemang. Om ni inte ska köra så kom gärna ut till vårt tävlingsplats SCA Arena och ta del av tävlingen och kolla in alla duktiga cyklister, framförallt Team Hi5s åkare såklart.

Förra året levde teamet verkligen upp till de högt ställda förväntningarna och lade beslag på hela herrpallen. Det återstår att se om det blir fallet i år men chanserna finns då vi har tre herrar till start, närmare bestämt Henrik EnbergHenrik Blom och Viktor Knutsson, alla med toppchanser att placera sig högt. Ett helt gäng andra cyklister i tävlingsklass kommer dock vilja blanda sig i fajten.

Senaste tävlingsäventyret resulterade i fina placeringar. På Tolvtjärnsloppet knep Henrik Blom en 2:a plats och Viktor en 4:e. Maria tog en 3:e plats på Orsabajkn.

Det blir dock inget Obbolaäventyr för paret Karlberg. De drar istället ner till Eksjö och Ränneslättsturen, den fjärde deltävlingen i LL-cupen. Där kommer Maria fortsätta kampen om pallplaceringar och ligger bra till för en superfin placering i den totala cupen (just nu 3:a) vilket känns fantastiskt kul. Tomas hoppas också komma till start där, men det hänger på om det löser sig med barnvakt 🙂

Så det finns massor att se fram emot inför kommande helg och så här säger de själva (de fyra som är säkra på race) om kommande helg…

Henrik Enberg ”– Ser verkligen framemot denna tävling på hemmaplan och klubbens arena! Det blir min första tävling på den norrländska arenan för i år så därför känns det extra roligt. Gillar också banan väldigt mycket och då framförallt de mer knixiga och tekniska partierna. Det kommer precis som alla tidigare år bli en hård kamp om segern då det finns en stor portion prestige i att vinna detta hemmalopp. Vet att Samuel från Norrlandscyklisterna laddar hårt för loppet, likväl som både Henrik Blom och Viktor Knutsson i teamet. Det blir med andra ord en spännande uppgörelse på lördag! ”

Henrik Blom ”–Efter en längre period med förkylningar och taskig form, känns det som att kroppen börjar vakna. Då min insats på Tolvtjärnsloppet var ganska medioker, både fysiskt och taktiskt, är jag riktigt taggad på OC på lördag! OC-banan är även mer teknisk än Tolvtjärnsloppet så passar den mig lite bättre. Men då även Enberg och Knutsson kommer stå på startlinjen vet jag att vi är flera starka från teamet. Och jag kommer sälja mig dyrt!”

Viktor Knutsson ”–Uppladdningen har varit sådär inför Obbola Challenge då den där sprickan i fälgen har blivit värre till den grad då fälgen måste bytas ut. Som tur är hade jag en passande fälg liggandes hemma och hoppas nu att Team Sportia hinner bygga ihop hjulet åt mig innan lördag. Jag har kört en del på banan och kan konstatera att jag är ganska mycket snabbare än ifjol vilket såklart är lovande. Målet är en pallplats men det blir tufft!”

Maria Karlberg ”–Jag har ganska höga förhoppningar inför söndag. Förra veckan hade vi familjesmester i Högbo och fick till en del bra pass som jag hoppas ska visa sig som en liten formtoppning lagom till helgen. Jag kommer att försöka köra lite mer offensivt från start och förhoppningsvis kunna gå med i första damklungan. Det är dock gemensam start så risken är stor att damerna kommer från varandra i massan, vilket är lite synd. Jag har egentligen inte alls någon koll på banan, har cyklat den i sportklass för många år sedan men minns inte mer än att det spöregnade och att jag hade kul. Det verkar som jag slipper regnet denna gång, men lika kul tänker jag ha ? Målsättning? Lika svårt som vanligt, det beror så mycket på dagsformen hos alla då det är jämnt i damtäten. Men det vore såklart kul att kliva upp på podiet igen!”

Det återstår att se om Henrik Blom går hem med lika mycket priser som efter Tolvtjärnsloppet.

Mer om Obbola Challenge kan du läsa på Obbola IKs hemsida.
Mer om Rännslättsturen hittas på Långloppscupens hemsida.

Viktor och Henrik – tillsammans mot sanden

Tolvtjärnsloppet slutade riktigt bra med en pallplats för Henrik Blom som kom tvåa och plats 4 för Viktor Knutsson. Läs deras självkritiska rapport från helgen här:

Viktor Knutsson ”– Upptäckte i veckan en spricka i fälgen på cykeln som jag paniklagade med lite epoxy, tänkte att det går nog att köra bara jag har högt lufttryck i bakdäcket. Sagt och gjort startade jag med 2.2 bar i mitt 2.1″ bakdäck, funkade inte superbra på denna sjukt mjuka och sandiga bana. Jag, Blom och Samuel bildar tidigt en tättrio men Samuel får en lucka då både jag och Blom fick släppa i en sandig backe. Vi körde partempo i efterföljande lätta partier men Samuel drog bara ifrån. Efter mördarbacken känner jag att jakten på Samuel är lönlös så jag släpper och tar mitt eget tempo till mål. Men det skulle visa sig att jag slår av lite för mkt på tempot för med 3 km kvar kommer en Saik cyklist ikapp mig, jag försöker rycka men lyckas inte få lucka. På den sista loopen in till mål är det mycket lösa sandiga kurvor där jag får klicka ur. Saik killen får då en lucka jag inte kan täppa till och 4e platsen är ett faktum. Jag får väl vara nöjd att cykeln håller ihop för första gången denna säsong, surt bara att jag inte duger till då. Laddar för att både cykeln och jag ska prestera på hemmaplan i Obbola!”

Henrik Blom ”– Med en lugn träningsvecka pga senaste förkylningen samt vissa känningar från densamma, var jag osäker på hur koppen skulle svara, ffa de första 5 kilometrarna som brukar vara rusning.
Som tur var för min del var starten beskedlig. Detta gjorde även att fältet var ganska samlat fram till ca km 7 där det sprack av och vi blev en trio bestående av Viktor, Samuel och mig. Vid km 17 ungefär tog både jag och Viktor galna linjeval genom en sandklättring, vilket resulterade i stopp och vi blev tvungna att hoppa av och springa, medans Samuel flöt igenom utan stopp. Han fick en ganska stor lucka innan vi var igång igen. Jag tittade bak och såg att Viktor var en bit bakom. Bestämde mig för att vänta in honom så vi kunde hjälpas åt att jobba ikapp istället för att försöka gå ifatt Samuel själv. Tyvärr fastnade Viktor i ett till sandparti, så vi var en bit efter innan vi var ordentligt igång igen. Vi jagade så gott vi förmådde, men tyvärr hade nog varken jag eller Viktor dagen där vi kunde göra oss själva rättvisa och vi tog oss inte ikapp. Med 15 km kvar blev det solokörningar för mig och Viktor där jag försökte kräma ur det som fanns kvar för att hålla nere tidsavståndet så gott jag kunde. Ganska besviken över hur jag genomförde loppet, men det är väl bara att bryta ihop (träna hårt) och komma igen! Om två veckor är det Obbola Challenge som är nästa. Då hoppas jag på en helt frisk kropp och en betydligt bättre känsla och form.”

Bilder: Petter Holmlund

Tolvtjärnsloppet och bröllop

Snart helg igen och ännu en startlinje att ta plats på. Långloppscupen har tävlingsuppehåll men det innebär inte att det är tävlingsledigt för teamet då Tolvtjärnsloppet i Örnsköldsvik står för dörren men det händer även andra stora och viktiga saker i helgen.

Tolvtjärnsloppet arrangeras för sjunde året i rad och är ett riktigt roligt kraftprov över 66 km och runt 1 000 hm. Terrängen är varierande med singeltrack över fin böljande sandmo varvat med stigar och längre vägsavsnitt. Ett par rejäla klättingar, bland annat uppför ”Mördarbacken” med bergspris, sätter verklig karaktär på loppet. Årets bana är torrare än någonsin och tävlingsansvarige Jan-Erik Backman tror på snabba och fina förutsättningar.
– Det är regn här nu (tors) så detta blir kanon! SMHI och Klart är dock inte helt eniga om vädret på söndag men jag tror på Klart för de visar regn nu och det gör inte SMHI, och då lutar det åt uppehåll, säger Jan-Erik och fortsätter:
– Det känns jätteroligt då det verkar bli mer folk än i fjol och jag hoppas att ”vår” Anton Niederbach (trea ifjol bakom dubbelt Team Hi5) repar sig i ryggen och kan vara med och fajtas mot er. Han kraschade svårt i Norge efter att ha blivit trängd.

Teamet/klubben har en bra historik och varit representerad på pallen många gånger de senaste åren, både i herr- och damklasser. Som sig bör på ett ”lokalt” norrlandsrace är det en stor uppslutning från vår klubb Obbola IK men från Team Hi5 kommer dock bara Henrik Blom och Viktor Knutsson till start. Henrik Enberg är uppbokad och Tomas Karlberg och Maria Carlsson har större saker för sig, de ska nämligen gifta sig! Kul, skoj och superstort!

Så här säger Henrik och Viktor om kommande helg…

Henrik Blom ”– Vaknade inför Lida Loop med rejäla förkylningssymtom och knappt nån röst, men jag bestämde mig för att ändå starta och det ångrar jag inte. Tog mig i mål utan allt får många krampattacker med känslan av att det inte gått så tokigt. Men att det skulle räcka till en 22a-plats i totalen (17:e elit) trodde jag absolut inte efter målgång. Tolvtjärnsloppet ska bli grymt kul då det är en rolig och tuff bana och där det ofta dyker upp duktiga cyklister. Otroligt taggad på revansch efter fjolårets fadäslopp som innebar felkörning och 6 km extra på cykeldatorn än övriga startfältet. Tyvärr är inte kroppen återhämtad från förkylningen, så fokus veckan efter Lida Loop har varit att bli frisk vilket gjort att hårdare pass fått stå tillbaka.”

Viktor Knutsson ”– Efter den enormt krångliga säsongsstarten med materiellt strul på varje tävling är jag väldigt revanschsugen. Jag tror det finns chans att vi får besök från fler elitcyklister söderifrån då det inte är någon annan relevant tävling denna helg. Så det känns spännande. I övrigt har jag kunnat träna på som jag vill och känslan är bra.”

Mer om Tolvtjärnsloppet kan du läsa på CK Örnens officiella resultatsida.

”Mina muskelfibrer passar nog bra till cykling” – Henrik Blom, den bioniske cyklisten

Möt pragmatiske Henrik Blom, självutnämnd mek-konsult inom tungindustrin till vardags och enligt redaktionens analys bioniskt anpassad mtb-cyklist i Team Hi5 på övrig tid.

Henrik är född och uppvuxen i, och idag också hemvändare till, Luleå efter att ha genomfört några längre utlandsvistelser som skidlärare i USA. Mitt första intryck av Henrik är att han är en kille som förstår att passa på, plockar med sig erfarenheter och tar möjligheter när han ser dem. Henrik, som är 30 år,  startade sin karriär inom elitcykling genom att helt enkelt delta i Vätternrundan:

– År 2011 bestämde jag mig ganska spontant att cykla Vätternrundan och det slutade med att jag presterade bättre än de som hade tränat i flera månader. Så då upptäckte jag att mina muskelfibrer nog helt enkelt passar bra till cykling.

Tidigare hade Henrik cyklat mest downhill, så han var ingen novis i sadeln men nu var det dags att byta utrustning och teknik. Året därpå cyklade han Vätternrundan igen och sedan dess har han fortsatt att delta i olika tävlingar.

Att vara inne är inte min grej

På frågan vilken sport Henrik skulle ägna sig åt om han inte cyklade blir svaret löpning. Han är ingen som matar på inomhus på ett löpband eller spinningcykel dock.

– Min träning är väldigt säsongsbetonad. Jag åker skidor november-april och resten av året är det utomhuscykling som gäller. Nu har jag även införskaffat en fatbike så jag har cyklat mycket på skoterleder under vintern. Ska jag få in mina fyratimmars-pass så är det kul att kunna köra utomhus och i fin miljö. Fyra timmar inomhus, då hamnar jag till slut på mentalsjukhus, och att träna sånt på en farlig bilväg kan ju leda en till vanligt sjukhus… Så jag brukar variera träningen så mycket det bara går.

När han fick frågan om han ville vara med i Team Hi5 så kändes det självklart att tacka ja:

– Jag kunde helt enkelt inte säga nej, så jag bytte från Luleå Cykelklubb till Obbola IK och på den vägen är det.

Henrik Enberg och Henrik Blom framför Team Hi5-bussen.

Henrik Blom är också ägare till Team Hi5:s klenod, cykelbussen. Den är inte bara praktisk utan drar till sig uppmärksamhet på vägen och vid tävlingar.

– Bussen köpte jag redan innan jag gick med i Team Hi5 för att enklare kunna tävla i Södra Sverige. Jag rymmer upp till sju cyklar i den och kan dessutom sova i bussen, den är rätt bekväm. Det är alltså både en trygghet, jag vet var jag har grejerna och så sparar jag pengar och tid. I helgen körde vi ner till Falun för att delta i Långa Lugnet, då körde jag från Luleå på fredag och klämde in en intervju och fototillfälle hos Hi5 under eftermiddagen. En natt i bussen, och så hämtade jag upp Viktor och Henrik E för att fortsätta söderut tillsammans. Vi tog ett trevligt lunchstopp hos Maria och Tomas i Sundsvall och roadtrippade vidare ner till Falun. Så då hade vi nästan hela teamet i bussen, kunde snacka taktik, peppa varandra och dela upp körningen mellan oss.

En Dieselmotor som tuffar på

Henrik jämför sig själv med en Dieselmotor:

– Jag är lika snabb i början som under sista halvtimmen i ett lopp. Och jag behöver inte heller äta under tiden, det tuffar bara på. Jag kan träna fem timmar och klarar mig på en banan och ett äpple. Men jag vill gärna utvecklas och bli snabbare, höja min lägsta kapacitet.

Även träningen tänker han annorlunda kring idag.

– Tidigare cyklade jag mest det jag kände för just då. Men nu har jag börjat styra upp träningen och kör t.ex. intervaller för att bli mer explosiv. Jag märker också att jag bygger på och får en bättre bas för varje år. Det är också det som motiverar mig, förutom gemenskapen inom teamet: att både känna att jag utvecklats och att se det svart på vitt på resultaten jag får.

Team-mamma Blom?

Inom teamet är Henrik Blom känd för att ha med sig allt, gärna i minst dubbel uppsättning.

– Jag gillar att vara förberedd. Jag har med mig två stora välfyllda väskor med verktyg och reservdelar. Minst 3,5 set med kläder, fyra par sockar och två cykeldatorer. Gärna en extra cykel som då också får vara källa för reservdelar.

Sen brukar jag alltid förbereda mig inför en tävling med att grundligt tvätta cykeln och serva den. Det är då även jag grundar mig för loppet och först efter det känner jag mig redo.

Fyra snabba med Henrik Blom

Vad tillbringar du alltför mycket tid med att göra?

Kanske skulle detta bäddset motivera Henrik Blom?

Träna. Det är svårt att hinna med annat jag borde göra, t.ex. städa!

Vilken ny vana skulle du vilja börja med?

Bädda sängen varje morgon! Då har jag utfört något bra, en fin start på dagen.

Vad innebär framgång för dig?

Ett mentalt lugn. När pressen släpper och jag känner mig lugn efter att ha presterat något.

Och vad får dig att känna dig levande?

När det håller på att gå riktigt illa i utförsåkning. Då känner jag hur lätt det kan gå snett och efteråt är det värsta rushen…

Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/var/www/clients/client5/web29/web/wp-content/uploads/et_temp/Maria-silver-75532_1080x675.jpg) is not within the allowed path(s): (/var/www/clients/client5/web104/web:/var/www/clients/client5/web104/private:/var/www/clients/client5/web104/tmp:/var/www/team.hi5.se/web:/srv/www/team.hi5.se/web:/usr/share/php5:/usr/share/php:/tmp:/usr/share/phpmyadmin:/etc/phpmyadmin:/var/lib/phpmyadmin:/dev/random:/dev/urandom) in /var/www/clients/client5/web104/web/wp-content/themes/Divi/epanel/custom_functions.php on line 1427

Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/var/www/clients/client5/web29/web/wp-content/uploads/et_temp/Maria-silver-75532_960x675.jpg) is not within the allowed path(s): (/var/www/clients/client5/web104/web:/var/www/clients/client5/web104/private:/var/www/clients/client5/web104/tmp:/var/www/team.hi5.se/web:/srv/www/team.hi5.se/web:/usr/share/php5:/usr/share/php:/tmp:/usr/share/phpmyadmin:/etc/phpmyadmin:/var/lib/phpmyadmin:/dev/random:/dev/urandom) in /var/www/clients/client5/web104/web/wp-content/themes/Divi/epanel/custom_functions.php on line 1448
Lida – och sen njuta

I helgen skrev Team Hi5 historia: första pallplatsen någonsin för teamet när Maria Carlsson cyklade sig till andraplatsen i damelit. Grattis till Maria och teamkollegorna – bättre har teamet aldrig varit, och säsongen har ju bara börjat…

Maria Carlson på andraplats i Lida Loop 2018.

Även för resten av Team Hi5 var det ett framgångsrikt lopp: Henrik Enberg och Henrik Blom tog plats 16 respektive 17 i elit. Tomas Karlberg blev 6:a i H30 och teamchefen Fredrik Berndes cyklade sig till plats 30 i H40. Riktigt kul att se hur utvecklingen går!

Vädergudarna var med och bidrog till att kunna ta loppets namn bokstavligen: stekande solsken och 30 grader gjorde dagen till en ordentlig utmaning, dessutom torr och dammigt runt hela banan.

Sagt om Lida Loop…

Maria
”Konstig känsla, körde solo nästan halva loppet och trodde jag var långt efter, sen plötsligt blev det körning om pallplatser. Måste smälta det lite tror jag!”

Tomas
”Tog ett ordentligt pers (personbästa, anm) på Lida loop, för några år sen kändes det coolt att köra under 3 timmar. Idag tog det 2:31!” Läs gärna Tomas blogginlägg om Lida Loop.

Några fler intryck från dagen: