Viktor Knutsson 21:a i Engelbrektsloppet

Det körs inte bara cykeltävlingar uppför alptoppar och på konstgjorda XCO banor, idag avgjordes ännu en deltävling i långloppscupen i form av Engelbrektsturen! Från teamet fanns Viktor Knutsson representerad som körde in på en 31a plats totalt och 21a i elit efter att ha hamnat för långt bak på de smala snabba grusvägarna i början. Ändå ett stabilt resultat och fortsatt god form för Viktor! Från teamledningen körde Fredrik Berndes som även han gjorde ett stabilt race och kom in på 19:e plats i den tuffa H40 klassen, och Hi5:s Niklas Tiger som slutförde sitt första lopp på länge efter att nacken har strulat hela våren och sommaren.

Viktor Knutsson ”– I startfållan står jag långt fram så jag ska ha lite att falla tillbaka på innan första smala grusvägen på banvallen. Jag kommer iväg bra men folk avancerar på ett sätt som jag tycker är sådär. Nere i diket och in framför och innan det smalnar av tvärnit. Jag hamnar typ sist av tävlingsklassen på banvallen och det är tjockt av folk på den smala grusvägen så jag måste satsa på att avancera i första backen efter ett par kilometer. Folk är ivägen och lyssnar inte när man säger ”kommer höger håll vänster” när man ska om (varför körde de nyss som idioter för att ta sig fram när de knappt orkar hålla styrfart när det bär lite uppför?) men tillslut lyckas jag ta mig upp skapligt. Efter backen ut på de bredare grusvägarna ser jag en gigantisk andragrupp några hundra meter framför och jag gör en kraftansträngning för att komma ikapp men den stora gruppen håller samma fart som mig. Bestämmer mig för att vänta in gruppen på ca 10 cyklister bakom. Vi tuggar på i ett tempo som jag tycker är lite för långsamt men jag kan inte gå ifrån själv. Andra halvan av loppet är vi 4 cyklister som håller ihop hela vägen till mål. En kille i gruppen attackerar på slutet av banvallen på vägen till slutloopen runt kyrkan. Ingen annan tycks vilja köra ikapp så jag attackerar också. Närmar mig och på målrakan har jag en 20 meter fram och sätter in spurten men det räcker inte hela vägen fram. Ändå ett stabilt resultat och jag är väldigt nöjd med känslan under loppet.”

Maria och Tomas slutar sexa i Bike Transalp 2018

Ingen promenad i parken, utan en tuff kamp mot trötta kroppar för att behålla placeringen i totalställningen. Det blev kännetecknande för Tomas och Maria Karlbergs sjunde och sista etapp av Bike Transalp 2018, när de idag satte siktet mot den slutliga målflaggan i närheten av den Italienska Gardasjön. Efter knappt fem timmar och 19 minuter kunde de till slut rulla in i målet i Arco på en sjunde plats för dagen. Med detta slutar de efter en total cykeltid på 31 h 47 min och 33 sek på en fantastiskt fin sjätteplats av 32 klassificerade lag i mixedklassen. Gapet upp till 5:e-platsen slutade på knappt 49 minuter och marginalen till 7:e-platsen blev drygt 27 minuter. Snabbast i mål över de sju etapperna var Österrikarna Philip Handl och Verena Lehner-Schmid, som vann samtliga etapper och avverkade sträckan på knappt 28 h och 40 min. Nästan dubbelt så lång tid behövde 32:a -placerade Kanadensarna David Toyne och Gillian Evans, båda 59 år gamla, som avverkade samma distans på 53 h och 40 min. Vi i teamet säger stort grattis till både Tomas och Maria för en fantastiskt fint genomförd tävling!

Maria Karlberg ”- Vi gjorde det!!! 7 etapper, jag kan inte fatta att det är över. Sorgligt och underbart i en härlig blandning. Det blev sannerligen inget finrull på sista etappen. Backarna på ca 2300 höjdmeter gick väl an, men jävlar vilken utförsbacke på slutet!!! Jag var så trött, tänkte att det här går ju bara inte, det finns inte såhär mycket lössten i hela Italien. Jag orkar inte mer, men det fanns ju liksom inget alternativ för att komma ner från det där satans berget. Och jag kom ner! Och jag kom i mål! Och vad jag är nöjd, glad och stolt över oss! Vilka minnen och upplevelser att ta med hem. Alla fantastiska och fruktansvärda ställen vi cyklat på. Alla underbara människor vi faktiskt fått lära känna under veckan. Just det, vi kom 6a också 👍 Skål och TACK för alla hejarop hemifrån, de är guld värda 🙏

Tomas Karlberg ”– Äntligen framme i Arco! Vilken dag det blev, tufft värre! I morse hade nattens åskoväder temporärt dragit över, men allt regn hade gjort banan härligt geggig. Efter punkastrulet igår fick vi även till slut tag på ett nytt bakdäck till Maria, precis i lagom tid innan start.  Efter en 2 km lång masterstart, som gick rätt bra idag, väntade en första av tre backar. Den första på blott 300 hm drog jag med Maria så hårt jag orkade för att kunna hålla en hyfsad position i början. Det gick bra, men jag kände att det kostade på rejält. Efter lite lerig utförskörning väntade backe 2, nu med typ 7-800 m stigning. Första halvan puttade/drog jag Maria en del, men jag kände att dragbelastningen i bakfickan blev allt mindre. Maria hade helt uppenbart en ganska bra dag, medans jag var rejält pressad. Sista halvan la jag mig i rygg och bara hängde med, vilket så långt gick ganska bra ändå. Vi blev dessutom passerade av 7:orna i totalen, men vi fixade inte riktigt att haka på. Siktade i stället på att försöka hålla undan totalt med ett för oss jämnt tempo. Efter toppen väntade lite svindlande stigkörning och en rejält stökig och lerig nerförsbacke. Hamnade i lite av en kö, så tempot var inte jättehögt och vi höll positionen. In i sista backen (900 m stigning..) kändes det ganska bra men när det brantade på fick jag det rejält tufft. Flåsade och stönade av utmattning, benen gav inget tillbaka. Gel, sockerkaka och sportdryck – inget hjälpte. Sänkte blicken till Marias bakhjul och bet ihop för allt vad jag var värd för att hänga på, för inte fan kunde jag vika ner mig nu. Vi skulle ju imål o fira 6:ebplatsen, tillsammans. Minns att när jag fiskade upp en gel ur fickan fick jag en liten lucka fram på 5-10 m. Tog flera minuter innan jag lyckades täppa igen den.. Men till slut nådde vi krönet och jag var fortfarande på hjul. Nu väntade närmare två mil downhill, som inleddes med 22% lutning i löst grus, stenar och annat skravel. Det gick bra ett tag, men även denna typ av cykling kräver mycket av fysiken och efter ett tag börjar Maria se dubbelt. Tempot dras ner avsevärt och vi tappar tätt många placeringar ner mot Gardasjön. Efter lite asfaltrull släpper det och vi kämpar på med de sista två mindre backarna innan mål (50 hm får väll räknas som fartgupp..). I en av de sista kurvorna kostar Maria på sig en sista vurpa också, men vi reder ut det och rullar till slut in som 7:a för dagen och håller med det greppet om 6:e- platsen. Äntligen!”

DAGENS ETAPP – DEN SJUNDE OCH SISTA! (klicka på bilden för mer info om etappen)

Henrik Enberg nia i SM-sprinten i Östersund

Som uppvärmning inför lördagens SM-tävling i XCO – Cross Country i Mountainbike ställde Henrik Enberg i Team Hi5 OIK Race på torsdagen upp i elitens XCE – Sprint. Och det var på håret att han hade tagit sig vidare till semifinalerna. Till slut fick han dock finna sig i att bli ”best of the rest” när han landade på niondeplatsen efter kvalet och var förste man att hamna utanför startfältet som fick göra upp om de finaste placeringarna. Nu väntar en vilodag innan det blir att bekänna färg i elitens XCO-tävling. Kl 15.00 går starten där sex varv ska köras på den 5,1 km långa banan. Förutom Henrik Enberg hoppas vi också in i det sista på att Henrik Blom ska finnas med på startlinjen. Den skadade axeln från kraschen i Mörksuggejakten för två veckor sedan gör dock starten osäker in i det sista. Vi i teamet håller i alla fall tummarna!

NOT: SM i mountainbike kan följas via livestream.

Henrik Enberg ”- Äntligen igång på MTB SM! Sprint idag och 9e i kvalet, nöjd med det men lite surt att missa semifinalerna (de åtta snabbaste gick vidare då det var 14 startande). Lite mer vila inför lördagens XCO istället, nu lite familjemys fram till dess.”

Bild: Henrik Enberg Instagram

Genomslag, dubbelpunka men inte luften ur för Tomas och Maria på näst sista etappen av Bike Transalp

Det blev ytterligare en utmanande dag på berget för Tomas och Maria. Tomas fick kämpa med ben som blivit allt tyngre för var dag som gått, och Maria fick brottas med en ovälkommen dubbelpunktering. Halvvägs in i etappen låg de på en 10:e-plats men efter en stark avslutning avancerade de till 7:e vilket befäster deras 6:e-plats i totalställningen. Imorgon väntar veckans sjunde och avslutande etapp. Den må tillhöra en av veckans kortare, både till distans och antalet höjdmeter klättring, men den kommer trots detta att innehålla rejält med utmaningar eftersom utförskörningarna på mtb-stigarna i området runt Gardasjön är kända för sitt underlag av lösa stenar, löv och rullgrus. Maximal koncentration är ett måste innan cyklisterna till slut når målet i Arco, några kilometer från Gardasjöns norra strand. Vi håller tummarna för en fin avslutning utan incidienter för Tomas och Maria!

Maria Karlberg ”-Så bytes stekande sol mot hällregn under #biketransalp etapp 6. En etapp som bjöd på 3 rejäla klättringar varav den ena avslutades med 150 höjdmeter i grenen ”push bikes”, då det var alltför brant för att cykla. Vi var lite efter i starten idag, 11km masterstart med jojokörning och trängsel är inte riktigt min grej. Även första backen på 1200 höjdmeter trampades uppför med ganska stumma ben. Sen lossnade det ändå lite, och uppe på andra krönet med halva loppet kört kändes det riktigt bra. Då såklart drar jag rakt in i ett stenigt parti med alltför hög fart och punktering är ett faktum. Sätter i en slang bak, och så när vi ska iväg igen ser jag att det är punka även fram! En slang i där med, det känns som hela fältet susar förbi oss (+ en flock getter). Men tillslut är bägge däcken fixade och vi kommer iväg. Säkert mer än 10 minuter tapp på det då en kolsyrepatron gick åt skogen och Tomas pumpade upp hela bakdäcket med minipump..😓Andra halvan tog vi oss igenom utan fler fadäser, passerade minst tre mixlag som hade hunnit köra om oss. Tyckte vi var hyfsat starka på slutet men efter långstoppet räckte det ”bara” till en 7e plats idag. Dock behåller vi vår 6e plats i totalen med ca 45 min tillgodo bakåt!”

Tomas Karlberg ”-Inte så långt kvar nu, näst sista etappen avklarad. En ganska tuff tur på 8 mil och närmare 3000 höjdmeter, dessutom med utlovade regnskurar. Dagen började med 11 km masterstart på slingriga cykelvägar, ryckigt värre med andra ord. Jag gjorde mitt bästa för att skydda Maria i klungan och undvika fler vurpor. Det gick ganska bra och vi tappade inte allt för mycket position. När fältet släpptes fritt började dagens första av tre längre stigningar. Förutsättningarna för att hjälpas åt var ganska bra, men tyvärr kändes det ganska snabbt att jag inte hade benen idag. Känns lite som att jag tappat i nivå från dag till dag, inte mycket, men jag har inte samma nivå som i början av veckan. Vi tog oss hursomhelst upp för första berget och ner på andra sidan för att direkt ta oss an klättring två. Här var det rejält brant de sista 200 höjdmetrarna till toppen, vi fick med andra ord gå. Maria verkade stark och vi tog lite placeringar i gådelen och jag kände mig också lite på gång och på väg in i racet. Uppe på topp två väntade lite stig inledningsvis och Maria verkar taggad och öser på. Lite för mycket skulle det visa sig. Plötsligt dyker en stenkista upp med en del vassa stenar, Maria hinner inte parera och dammar rakt in i stenarna med världens genomslag som följd och punka på bakhjulet. Precis nu börjar det regna och vi står där å fipplar med att få i en slang. Givetvis funkar inte co2-patronen och vi får handpumpa däcket med minipump. När vi är redo att dra upptäcker Maria att framhjulet också är platt. Suck, fram med grejerna igen och i med slang i framhjulet också. Inte helt säker hur länge vi höll på, men många åkte förbi och i alla fall jag blev lite modfälld också. Till slut kommer vi iväg i alla fall och tar oss ner för backe två, för att strax därefter ta oss an dagens sista långa backe. Jag är fortsatt sliten, men Maria verkar pigg, så jag får i alla fall lite inspiration att kämpa hela vägen in i mål. Vi kör om två mixedlag i klättringen och på de sista kilometrarna in mot mål skymtar vi ytterligare ett mixedlag. Marias horn i pannan växer fram ordentligt, för nu är det åter inte helt enkelt att ens haka på. I sista lilla backen tar vi oss om och kör genom hällregnet till mål för att sluta som 7:a på etappen. Kanske hade jag hoppats att vi skulle kunna lyfta oss lite och ta tillbaka lite tid på lagen närmast framför, men jag inser ju att min fogmutveckling de senaste dagarna inte räcker till för det. Maria är iofs stark och kanske bättre nu än i början av loppet, men det räcker inte och dessutom behöver vi noll strul om vi ska kunna ta oss uppåt. Två punkor har vi liksom inte råd med. Men hur som helst, vi har verkligen slitit i dag och gett allt vi hade. Vi vek inte ner oss på slutet och inget surande pga materialstrul. Det tror jag vi båda är rätt nöjda med. Nu omladdning inför sista etappen imorgon, vi tappade en del tid idag så nu blir det till att försvara 6:e-platsen in i mål.

DAGENS ETAPP (klicka på bilden för mer info om etappen)

MORGONDAGENS ETAPP – DEN SJUNDE OCH SISTA! (klicka på bilden för mer info om etappen)

Bilder: Tomas och Maria Karlberg

Avgrunder, småstrul och en ny stark sjätteplats på femte etappen av Bike Transalp

En händelserik och spännande dag på berget, samt en del tekniskt småstrul, blev det för Maria och Tomas på dagens femte och kortaste etapp av Bike Transalp. I mål kunde de till slut befästa sin sjätteplats i totalen genom att på nytt rulla in på denna placering på etappen. Tack vare att det framförvarande laget i totalställningen hade en riktigt bra dag på berget och rullade in på en stark 4:e-plats och med detta övertog 4:e-platsen i totalställningen, växte dock luckan upp till 5:e-platsen till dryga 8 minuter medan det till 4:e plats nu är drygt 21 minuter. Avståndet till plats sju ökade också till en timme och fem minuter. Imorgon väntar en av veckans tuffaste etapper. Med en distans på 80 km, drygt 2800 höjdmeter klättring och några av tävlingens mest tekniskt utmanande utförskörningar kommer den både att sätta cyklisternas fysiska och tekniska kapacitet rejält på prov. Vi håller tummarna för att Maria och Tomas ska tillhöra de som bemästrar etappen på bästa möjliga sätt.

Tomas Karlberg ”– Idag stod rena sprintdistansen på programmet – knappa 5 mil från Ponte di Legno till Val di Sole. Och just ja, 2000 m klättring också.. Även idag masterstart i sex kilometer, om än lite enklare då det var uppför nästan direkt. Blev ändå en del stopp när smala gränder skulle passeras och ganska ryckig körning, men vi kom iväg skapligt. Merparten av dagens höjdmetrar togs i första backen upp till drygt 2400 möh. Backen började enkelt på asfalt och vi kom igång bra, plötsligt och helt oprovocerat smäller det till i min kedja. Kändes som ett klockrent kedjebrott, men lyckligtvis hade kedjan bara hoppat av. Skickar iväg Maria att fortsätta samtidigt som jag tar mig åt sidan å meckar på kedjan igen. Tuggar mig snabbt ikapp Maria men det är nått som inte går riktigt rent i drivlinan. Hoppar lite oroväckande och jag börjar rabbla svordomar över dessa förbannade växlar. Till slut ger jag mig på att skruva lite på vajerspänningen i farten och som tur var tydligen åt rätt håll, för resten av etappen var växlingarna perfekta. En bit upp i backen övergår det till smal grusväg som är rätt stökig med mycket sten och hinder, därtill fortfarande tätt med andra åkare. Inte optimalt läge för mitt o Marias samarbete då det är svårt att åka ostört i bredd. Känner mig inte så stark i början heller, så rejält frustrerad över att vi tappar lite positioner och att jag inte kan göra så mycket åt det. Längre upp släpper det lite mer i alla fall och benen känns också lite bättre, så några platser lyckas vi avancera. Väl uppe väntar ett stigparti av den typ som Maria verkligen avskyr – på skrå längs en brant bergsida med flera hundra meter fri sikt ner längs slänten. Den här veckan har jag verkligen iklätt mig många olika roller – cyklist, massör, mekaniker och så nu mental coach. Peppar Maria så mycket jag bara kan för att håla uppe modet, det går definitivt inte smärtfritt men det går. Vi håller vår position längs stigen och kan snart pusta ut i lite lösgrushårnålskurvor. Utöver några småknäppar är det nu mycket utför och vi ligger på skapligt bra. Börjar komma ner på lite lägre höjd nu, runt 1000 möh och solen steker på riktigt rejält. På andra matkontrollen är det därför perfekt att fylla på dryckesförrådet. Mindre perfekt är att mitt flaskställ pajar 500 m senare och att jag bara har ett par dl kvar i andra flaskan de sista 1,5 milen, speciellt med tanke på att det är en stigning på 300 hm kvar att ta. Som grädde på moset upplyser Maria mig att hennes styre sitter löst. Bra jobbat där, herr mekaniker.. Blir därför ett kort mekstopp för att skruva lite. Iväg igen och Maria är rejält taggad och blåser på för fullt utför. Runt en kurva med skymd sikt går det lite väl snabbt. Maria kommer ut väldigt långt och jag än värre, sladdandes med bakhjulet på kanten till ett stup. Med hjärtat i halsgropen, lugnar ner oss lite. Ryktas om att någon deltagare längre bak kraschat rejält idag, så vi får verkligen se till att hålla oss inom vår komfortzon. Nu var det dock slut på strulet för idag, sista backen innan målgång blev rejält svettig i värmen, men vi håller bra fart och tar lite placeringar. Sen väntar en sista utförskörning ner mot mål, lite småteknisk men Maria kör på bra och vi landar som 6:a. Känns som vi gjorde en bra insats idag med, hade 2 min upp till 4:e plats vilket känns överkomligt ändå. Lite småstrul hade vi, men inget som kostade jättemycket ändå. Tills imorgon har vi dragit åt alla tänkbara skruvar, bytt tre par bromsbelägg och fått på ett nytt flaskställ. Hoppas på en bra dag imorn när det väntar 8 nya härliga mil att jobba med!”

Maria Karlberg ”- Etapp 5 i #biketransalp avklarad! Dagen började med en klättring på 1200 höjdmeter varav första delen blandat grus och asfalt. Redan efter knappt en mil lite tekniskt strul med kedja som hoppar sv och växlar som bråkar, men det fixar sig utan att vi tappar speciellt mycket tid. Efter 11 km börjar dagens största utmaning, 600 hm klättring i löst grus/sten. Dessutom ganska trångt och svårt att hjälpas åt. Men kommer tillslut upp och vidare. Nu följer många långa utförsbackar med blandat underlag, vi gasar på rätt bra och det är skoj! (Bortsett från delen där min höjdrädsla triggas rejält, men klarar även det). Sen lite tekniskt strul igen, mitt styre roterar så bromsarna pekar rakt upp. Stannar och fixar snabbt. Med bara en mil kvar når vi dagens sista klättring, ca 300 höjdmeter som tas i stekande sol med nu ganska stumma ben, men lyckas ändå passera några herrlag. Sen utför på mer teknisk stig och lösgrus sista biten till mål där vi passerar åter igen som 6e lag, idag bara 2 min upp till 4e. I morgon blir det snäppet hårdare ändå med 8 mil som ska besegras! Idag var det även dags för byte av rättså slitna bromsklossar…”

DAGENS ETAPP (klicka på bilden för mer info om etappen)

MORGONDAGENS ETAPP (klicka på bilden för mer info om etappen)