Enbergs revansch på Bikeboost

I helgen var det ännu en norrländsk tävlingshelg. Bikeboost MTB, i Umeå, med sina fina och flowiga stigar stod på menyn. Ett ”hemmalopp” för delar av teamet vilket gav utslag i resultatlistan. Henrik Enberg fick äntligen ställa sig högst upp på pallen denna säsong och framförallt fick han revansch från Obbola Challenge tidigare i år. På en mycket stark andraplats cyklade dessutom Viktor Knutsson in och visade att formen är på en fortsatt hög nivå så här i slutet av säsongen.

Regntunga skyar bäddade in tävlingsarenan innan start. Ett riktigt gråväder med, för oss som agerade åskådare, rätt rå kall luft som satte en ganska dämpad stämning på plats. Och något dämpad kan man väl kanske säga att även herr Blom gav intryck av att vara när han strax innan start uttryckte mental trötthet och kändes ganska opeppad. Men tacka för det med den långa hårda säsong han haft och det intensiva tävlandet under hela augusti . Då är det ju rätt förståeligt att det kan krävas lite extra för att få huvudet med i matchen.

I Enbergs skalle snurrade ljusare tankar. En barnlopp tillsammans med sonen Luke gav ju cykelglädje förstås. Att dessutom tävlandet inte varit på tapeten under en längre tid och att han missade förra årets upplaga av Bikeboost gav också en del extra energi och ladd. Han gillar ju sånt här den gode Enberg, när det är tekniskt, flowigt, lite trix och mycket singletrack. Att det dessutom handlade om stigar som han själv kan utan och innan gjorde inte saken sämre.

Tredje startande från teamet, Viktor, är välbekant med stigarna han också och även han hade sett framemot detta lopp. Siktet var inställt på pallplats. Ett högt mål då det finns ett helt gäng åkstarka norrlänningar på racen i år och dessutom med ett väckningspass modell längre dagen innan på Glassbonden Gravel Challenge. Hur mycket skulle det passet sitta i benen? Inget alls skulle det visa sig då han fick till ett grymt fint lopp.

Litetrix finn det alltid tid för i Enbergs värld. Foto: Petter Holmlund

BikeBoost MTB går i skogarna där gamla regementet I20 en gång i tiden huserade med sin verksamhet. Det utbredda stignätet, de gamla övningsspåren för enduroordinanserna och alla härliga bandvagnsspår ligger till grund för ett riktigt trevligt och roligt stigrace. Banan är en skön blandning stenar, rötter och allehanda knix och går till största delen på flowiga stigar. En begränsad del av banan går på grusväg, resterande del är stigar av varierande bredd. Underlaget är mestadels snabbt och lättåkt men det finns också tekniska partier och utmaningar i form av branta upp- och utförsbackar. Banan inleds med en startloop, därfefter tre loopar som börjar/slutar vid TC.

Lugnt och städat i starten. Foto: Patrik Bernhardsson

Starten gick ganska beskedligt. Startloppen bestod till störst del av 2 km lättåkt elljusspår och asfalterad rullskidbana. Vilket inte gav upphov till någon särskild trängsel om positionerna.

När Johannes Sikström (Team CKCK/SAIK), som tagit täten den första delen slår av lite glider Enberg, Micke Wincent (GCK) och Dorsch (Team UV) förbi och är först in på stigarna. Sikström får direkt lite kämpigt att hålla deras hjul, det blir långsamt en liten lucka till Johannes som just då har Blom på hjul och bakom honom närmar sig Knutsson. Det blir ganska snabbt två tätgrupperingar med tre åkare i resp grupp. Efter ca 30 min går Knutsson och Blom om Sikström och tar upp jakten på tättrion sär Wincent, Enberg och Dorsch turats om lite i dragningarna på singletracken.

Enberg i tät framför Wincent. Foto: Petter Holmlund

Snart är Viktor, med Blom på rulle, ikapp de där framme och tätgruppen har därmed blivit fem. Enberg grillar gänget med jämna mellanrum. Blom har en dålig dag och sladdar sist i klungan och även Dorsch får slita en del. Enberg och Wincent får efter några fartökningar en lucka och går loss. Det trycker på bra och kör fort på stigarna, men i en gruskurva får Micke ett släpp och går i backen. Enberg blir solo en stund tills att han ser Viktor komma med bra fart bakifrån och han ansluter till sin teamkamrat. Viktor går ganska snabbt upp i tät och håller bra tryck för att hålla bakomvarande cyklister på behörigt avstånd. Trots detta så går Wincent, som verkligen hittat formen i slutet av säsongen, ikapp. Det är återigen en trio när det är ca 4-5 km kvar.

Tung dag för Blom. Foto: Petter Holmlund

Luckan bakåt är betryggande och de tre i tät drar ner på tempot rejält. Alla har slutspurt i tankarna. In på ”steniga stigen” trycks tempot upp igen. Det är Micke som kör hårt men Enberg ligger tätt på hjul. Viktor får dock släppa och bestämmer sig för att cykla ett eget tempo för att vakta om en tredjeplats. Det visar sig dock att hans tempo ändå ar tillräcklickt bra för att inte tappa alltför mycket på de framförvarande. I de korta branta backarna de sista kilometrarna skiljer bara 10-15 sekunder mellan Micke i tät och Viktor på tredjeplats.

Micke Wincent före Enberg när de lyckats skapa en liten lucka just innan mål. Foto: Petter Holmlund

Enberg lägger in en stöt och går om i en av de sista backarna. Det hörs en krasch och tyvärr går Wincent i backen en andra gång. Styret vrids och det blir att snabbt återställa till åkbart skick. Under tiden hinner Viktor om och ser sin chans att kliva upp ett steg ytterligare på pallen. Har lägger det som finns för att hålla ända in i mål vilket lyckas! En mycket nöjd Enberg kniper alltså förstaplatsen före en minst lika nöjd Viktor som rullar i mål ca 30 sekunder senare. Och som grädde på moset hela 5 minuter innan de regntunga skyarna öppnade sig.

Mycket kul och stort grattis!

Så här säger de själva om helgen;

Henrik Enberg – Starten gick lugnt och städat. Gick sedan upp och höjde tempot första stigpartiet och det blev lite mindre luckor. Fick med mig Micke och Dorsch. Jag slog av lite, Micke gick om och höll uppe tempot på de kurviga stigarna på loop 1. Tempot mattades sedan något och snart var Viktor och Blom med också, nästa stökiga stig körde jag på igen. Fick med mig Micke återigen och det blev lucka bakåt, han kraschade sedan i en gruskurva och jag körde solo tills jag såg att Viktor var på väg att ansluta och fick med mig honom. Viktor var ivrig på att bygga avstånd bakåt och körde på i bra tempo och vi fick en större lucka, starkt Viktor. Micke som visar grym form jobbar sig ikapp och kör hårt på steniga stigen slutet loop 2, jag ligger på hjul och det blir en liten lucka till Viktor. Jag går om Micke i en av de sista backarna och ganska direkt går han i marken igen och jag får en rätt tursam resa sista biten in i mål och kan njuta lite av familj och vänners påhejningar. Mycket roligt lopp i sann MTB anda!

Viktor Knutsson – Bikeboost är en tävling som är lite av en blandning mellan ett xco lopp och ett långlopp. Den består av en startloop och tre loopar som man kör två gånger. Looparna består av de bästa stigarna Umeå (Obbola ej inräknat) har att erbjuda när det kommer till XC cykling. Hamnar en bit bak under startloopen men då inledningen är relativt lugn kan jag under första delen av loop 1 avancera utan att gå för mycket på rött. Kommer ikapp tättrion med Blom på rulle så nu är vi fem där framme, Jag, Enberg, Blom, Micke wincent och Marcus dorsch. Vi håller lite fart på den enda något längre grusvägssträckan på loop 2 för att inte Sikström ska ansluta. In på ”steniga stigen” höjs tempot och det blir lite luckor. Vi tappar Blom som har en dålig dag medans Enberg och Micke får lite lucka in på loop 3. Jag gör några klantiga misstag och blir irriterad på mig själv, skriker några väl valda ord till mig själv för att skärpa mig. Jag och dorsch tuffar vidare ut på loop 1 för andra gången. Jag håller ganska bra fart och kommer ikapp och förbi Micke medans Dorsch får släppa, kommer lite senare även ikapp Enberg och vi matar på i bra tempo för att öka avståndet till jagande Micke. Trots det lyckas Micke ansluta i slutet av ”Myrstigen” och då det är skapligt betryggande avstånd bakåt slår vi av på tempot rejält på grusvägen och laddar för avgörandet. Micke och Enberg spurtar in på ”steniga stigen” och jag känner att nu tar jag mitt eget tempo för att hålla undan för tredjeplatsen, jag vet ju att jag kommer ha väldigt svårt mot både Enberg och Micke på avgörande loop 3 då den innehåller många branta korta backar där de är mycket kvickare. Tappar ändå inte så mycket på tätduon utan har dem inom synhåll. En bit in på loop 3 hör jag ett kraschljud och några sekunder senare ser jag Micke stå och vrida tillbaka styret som pekar snett. Det blir trångt på stigen men lyckas ta mig förbi Micke och kör allt vad jag kan för att hålla undan, får lucka och kan rulla in som 2a en 20-30 sekunder efter Enberg. Mycket nöjd!

Racerapport GBGC: Min plan för dagen var att så billigt som möjligt glida med täten till mål för att spara så mycket krut som möjligt till dagen efter. Den planen höll jag helt och hållet och som väntat har jag inte en chans mot grabbarna med spurtkräm i benen på slutet. Enda stället på banan där det faktiskt var ordentligt jobbigt var traktorvägarna på slutet som går upp och ner på ganska dåligt underlag. Har var jag glad att jag hade en MTB och inte en gravelbike. Väldigt roligt event som jag gärna kör igen!